Na wiacie w Feliksowie, przy trasie Pudłówek-Małyń, zagościła 'Ojczyzna' Jacka Malczewskiego.
foto: Barbara Gortat & Maja Gapińska
Prace przygotowawcze były dość żmudne. Przystanek był w całości pokryty mało przyzwoitymi freskami. Jakoś sobie z nimi poradziliśmy...
Jacek Malczewski (1854-1929)
jeden z najwybitniejszych przedstawicieli symbolizmu przełomu XIX i XX w. Dzieła
Malczewskiego, symbolisty, malarza-poety, jednego z największych i najbardziej
oryginalnych wyrazicieli ducha kultury polskiej, charakteryzuje monumentalność
i jasność kompozycji, mistrzostwo i zwięzłość rysunku, niekonwencjonalność
wyobrażonej przestrzeni oraz dynamika i siła koloru bądź też liryczne
wyciszenie gam barwnych.
Natalia Grala – studentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu; pochodzi z Maksymilianowa w powiecie poddębickim. Zajmuje się malarstwem, rzeźbą, projektowaniem szkła i tkaniną. W 2016 roku ukończyła Liceum Plastyczne im. Katarzyny Kobro w Zduńskiej Woli, z oceną celującą z pracy dyplomowej oraz z tytułem najlepszej absolwentki szkoły roku 2016. Laureatka konkursów plastycznych i uczestniczka plenerów malarskich. Stypendystka Prezesa Rady Ministrów w 2013 r. oraz Marszałka Województwa Łódzkiego w 2016 r.
Obraz jest częścią tryptyku Prawo - Ojczyzna - Sztuka. Matka-Polska prowadzi dwoje dzieci. Młodszy chłopiec jest niepewny, zagubiony, przestraszony, natomiast starsza dziewczynka patrzy nam w oczy śmielej. Wyraźnie szuka własnej drogi. Trzyma w ręku kajdany, najpewniej zdjęte z matczynych rąk. Symbolizuje nadzieję - że Polacy ojczyznę oswobodzą. Za plecami trójki rozciąga się ukwiecona łąka - sielska kraina. Matka szuka szczęścia dla swoich dzieci. Polska istnieje, jednak nie jako osobne państwo. Na horyzoncie majaczą zabytki polskiej architektury - są tu Wawel, kościół Mariacki w Krakowie, katedra św. Jura we Lwowie. Warto podkreślić, że jednym z budynków jest kolegiata w Tumie pod Łęczycą. Matka w dłoni ściska kostur - artysta pokazuje ją w trakcie wędrówki. Mimo że tuła się po świecie, to nie żebraczka. Na szyi złoty naszyjnik z nieco przysłoniętym krzyżem, ma też złotą spinkę i kolczyki. We włosy wpięty kwiat dziewięćsiłu. Na ramionach szkarłatny płaszcz, który można interpretować dwojako - jako płaszcz królewski albo płaszcz wyszydzenia Chrystusa, co wskazywałoby na powrót idei mesjańskiej. I wskazówkę, że Polska przez cierpienie znajdzie wolność dla siebie i swoich dzieci.
Oryginał obrazu z 1903 r. znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu
'Folkowe przystanki -
młodopolskie białogłowy'
Zadanie współfinansowane ze środków Województwa
Łódzkiego i Gminy Poddębice
fundacja tu brzoza 2018 © wszelkie
prawa zastrzeżone